Keluh-kesah dan keraguan merupakan perilaku negatif yang menenteng energi negatif dan pada gilirannya orang yang bergotong-royong tidak terlampau sengsara menjadi sengsara betul. Ungkapan-ungkapan keluh-kesah pernah saya tulis dalam “orang-orang sengsara dan apes dalam paribasan Jawa”. Apa faedah keluh kesah? Rasanya kok tidak ada. Kita dididik untuk tidak berkeluh-kesah bahkan sejak masih Pramuka Siaga. Kita senantiasa nyanyi: Apa guna keluh kesah; apa guna keluh kesah ...... Demikian pula keraguan; mengapa orang mesti ragu yang buntutnya merasa tidak mampu. Sapa temen nemu temen aja nganggep mokal ganthamu. Kalau orang menjadi tidak dapat melaksanakan apa-apa ya sengsara lah tahap terminalnya.
Kumpulan 13 ini saya cari dari Butir-butir Budaya Jawa kumpulan Prof Rusdibjono dan mirip yang sebelumnya, terjemahan saya tulis di bawah goresan pena bahasa Jawanya. Mangga agar berkenan.
1. KELUH KESAH: KARENA MENGEJAR AMBISI
Wong kang kebak dening pepenginan iku adate banjur ngangsa-angsa, mula lakune uga banjur miyar-miyur. Kepengkok gawe sethithik bae sing digedhekake pangresulane, tundhone atine praktis pepes lan nglokro. Beda karo wong kang wicaksana uripe mesti mawa tekad lan tujuwan. Bebasan datang kaping pitu gemregah tangi kaping wolu ngrungkebi tekad lan tujuwane.
TERJEMAHAN: Orang yang terlampau banyak kesempatan hidupnya menjadi “ngaya”, jiwanya menjadi labil. Kena persoalan sedikit saja yang dibesarkan merupakan keluh-kesah, karenanya menjadi patah semangat. Beda dengan orang bijaksana yang hidup dengan tekad dan tujuan. Ibarat jatuh tujuh kali ia bangun delapan kali demi tekad dan tujuannya.
2. KELUH KESAH: MENGHILANGKAN KEKUATAN FISIK DAN ROHANI
Sok sapaa bakal nduweni rasa kurmat marang wong kang tansah katon bingar lan padhang polatane, nadyan ta wong mau nembe bae nandhang sulit utawa nemoni pepalang ing panguripane. Kosokbaline wong kang tansah katon suntrut kerep nggrundel lan grenengan merga ora katekan sedyane iku cetha bakal koncatan kekuwataning batin lan tenagane., tangeh lamun entuka pitulungan, kepara malah dadi sesirikane kawan karuhe.
TERJEMAHAN: Siapapun akan meletakkan rasa hormat terhadap orang yang senantiasa kelihatan cerah meskipun orang tersebut sedang dalam kesusahan atau mengalami persoalan dalam hidupnya. Sebaliknya orang yang senantiasa kelihatan muram, sering menggerutu dan berkeluh-kesah lantaran apa yang dikehendaki tidak tercapai, terang bakal kehilangan kekuatan batin dan energinya. Tidak mungkin menerima pertolongan, malah dijauhi teman-temannya
3. KELUH KESAH: MERINGKIHKAN TEKAD, MENJADIKAN MISKIN
Kerep nggresah lan ngresula iku nuduhake karingkihane tekad. Senadyan dingresulanana sedina ping pitulikur, ora bisa owah nasibe. Nggresah lan ngresula iku padha karo sambat. Wong sambat iku kena bae, nanging yen isih keduga aja dhemen sambat. Ngresula bisa dadi mala, panggresah bisa dadi bubrah, dene pisambat iku dalane wong kang seneng mlarat, jalaran sakehing gegayuhan kang disangkani fasilitas sambat mono adate mung gayuk-gayuk tuna, apa kang digayuh tanpa ana kabul wusanane
TERJEMAHAN: Sering berkeluh-kesah menampilkan ringkihnya tekad. Walaupun kita berkeluh-kesah sehari 27 kali, nasib tidak akan berubah. Manusia boleh saja berkeluh-kesah, namun lebih baik jangan suka berkeluh-kesah, lantaran cuma akan memunculkan malapetaka. Keluh kesah merupakan jalan menuju kemiskinan, lantaran semua impian yang dilandasi keluh kesah tidak akan ada hasilnya
4. KELUH-KESAH: MENUTUP SUMBER PENGHIDUPAN
Aja sok ngresula. Wruhna yen pangresula iku sawijining mala, dene panggresah mono agawe bubrah. Yen wis nggresah padatane banjur lali marang kewajibane sing kudu diayahi sarta kemba marang sadhengah pakaryan. Sing sapa esuk-esuk wis sambat ngaru-ara ing pecahan ngrekasane urip, wong mau prasasat mbuntoni sumbering pangupa-jiwane dhewe. Ora trima marang pandum peparinge Pangeran Kang Murbeng Dumadi
TERJEMAHAN: Jangan sering berkeluh-kesah lantaran keluh-kesah itu ancaman yang memanggil malapetaka. Keluh kesah akan menghasilkan kita lupa dan tidak bergairah melaksanakan tugas-tugas yang mesti dilakukan.Siapa yang pagi-pagi sudah berkeluh-kesah menangisi beratnya kehidupan bergotong-royong orang itu sudah menutup sumber penghasilannya sendiri, tidak menemukan terhadap “pandum” dukungan Allah SWT
5. KERAGUAN: BERASAL DARI PIKIRAN KITA SENDIRI
Sebab-sebab kang gawe ciliking ati lan cekleking semangat iku adhakalane dumunung ing gegambarane fikiran kang sarwa nguwatirake marang lelakon kang durung kelakon, temahane fikiran dadi peteng, lumuh ihtiyar lan koncadan gregeting makarya. Katimbang nyumelangake barang kang durung bisa ginrayang rak luwih becik aja pegat ing ihtiyar kanthi nenuwun marang sihing Kang Murbeng Kuwasa, jer iya mung Panjenengane kang murbawasesa urip kita. Klawan mengkono insyaallah kowe ora bakal ngedhap ngadhepi sakehing lelakon
TERJEMAHAN: Penyebab kecil hati dan patah semangat sering berada dalam citra fikiran kita sendiri yang ketakutan dengan hal-hal yang belum terjadi. Hasilnya fikiran menjadi gelap, malas berikhtiar dan kehilangan semangat kerja. Daripada mencemaskan hal-hal yang belum bisa diraba, lebih baik kita tidak berhenti ikhtiar diikuti doa memohon belas kasihan Yang Maha Kuasa. Karena cuma Dialah yang menguasai hidup kita. Dengan demikian insyaallah kau akan tabah menghadapi semua hal.
6. KERAGUAN: DIOBATI DENGAN TEKAD TETAPI BUKAN NEKAD
Rasa was sumelang iku nerakake wong sing arep nggayuh kemajuan. Sapa kang wis ketaman rasa iki salawase ora bakal bisa maju. Ing sabarang tandang-tanduke sarwa tidha-tidha lan tansah awang-awangen ngadhepi kangelan kang bakal memalangi laku. Kosokbaline tekad iku rasa ciptaning karsa kang wis gembleng. Dadi yen ana kepenak lan orane bakal didhadhagi lan diterjang wani. Kang pinandeng mung bakal tekaning sedya. Nanging tekad mono beda banget karo nekad, yen nekad kuwi uwohing pakarti kang tuwuh saka kajudheganing kebijaksanaan sing tundhone keconggah tumindak nistha, merga koncadan pepadhang.
TERJEMAHAN: Rasa was-was itu penghambat orang yang ingin meraih kemajuan. Siapa yang dihinggapi perasaan ini selamanya tidak akan maju. Semua tingkah-lakunya serba bimbang dan gamang menghadapi persoalan dan kesulitan. Sebaliknya tekad merupakan karsa yang sudah bulat. Senang tidak bahagia akan dihadapi dan diterjang dengan berani. Yang dikehendaki hanyalah tercapainya tujuan. Tekad tidak sama dengan nekad. Nekad merupakan buah pekerjaan yang berkembang dari kemelutnya pikir yang dapat berakibat mau melaksanakan langkah-langkah nista, lantaran sudah kehilangan kebijaksanaan sehat.
7. JANGAN MENSUGESTI DIRI SENDIRI DENGAN: SAYA TIDAK MAMPU
Akeh wong kang sadurunge nyoba ngayahi pagaweyan wis dipathok dhisik fasilitas tembung “Ah, saya ora bisa”. Dayaning tembung “ora bisa” satemah numusi ora bisa temenan. Awit entek-entekane pocap mangkono iku ateges ngapesake awake dhewe. Luwih maneh banjur lumuh ing pambudi. Samubarang kang diudi ora bakal dadi. Barang kang ora diluru tangeh bisane ketemu. Mulane percayaa marang dhiri pribadi. Ciptanen kanthi mantheng ing ati lan enggal makartiya. Kekuwataning manungsa iku dumunung sajroning cipta, sauger sinartan pamarsudi klawan temen-temen. Dayaning cipta cetha bakal nekakake sedya
TERJEMAHAN: Banyak orang yang sebelum menjajal melaksanakan pekerjaan sudah dipathok dengan perkataan “Ah, saya tidak mampu”. Kekuatan dari perkataan “tidak mampu” akan berakibat tidak dapat betul-betul. Ucapan itu cuma akan menghasilkan sial diri sendiri. Lebih-lebih apabila diikuti malas berupaya. Semua yang diupayakan tidak akan jadi. Semua hal yang tanpa upaya sulit dipercayai bisa dicapai. Oleh lantaran itu percayalah pada diri sendiri. Matangkan tekad dalam hati dan segeralah berkarya. Kekuatan insan terletak dalam “cipta” sepanjang diikuti upaya yang sungguh-sungguh. Daya dari “cipta” akan menyediakan hasil.
8. SENGSARA: BISA KARENA HAL YANG KELIHATAN SEPELE
Ora ana critane wong kejungkel amarga kesandhung watu gedhe. Sing mesti merga kesandhung watu cilik. Umpama tatu ya saka krikil sing lancip-lancip. Bab mau aweh pituduh agar kita ora nyepelekake marang barang sing katone sepele amarga sing katone ora mingsra mau bisa dadi jalarane wong kejungkel datang ing papa
TERJEMAHAN: Tidak ada veriteranya orang terjatuh gara-gara tersandung kerikil besar, niscaya lantaran kerikil kecil. Andaikan luka pun jawaban kerikil yang tajam. Hal tersebut memberi perunjuk agar kita tidak menyepelekan barang yang nampaknya sepele lantaran yang kelihatan tidak seberapa itu dapat menyebabkan kita sengsara
9. ORANG SENGSARA: AKIBAT KESALAHAN DAN ULAH SENDIRI
Wong kang sengsara uripe jalaran ana rong warna: kapisan saka kaluputane dhewe, paribasan tanem tuwuh kang tansah kodanan lan pepanasen ora tau diopeni, dene kang kapindho araga saka pokale dhewe. Paribasan tanem tuwuh kang tansah dipek asile nganti ora kober thukul godhonge.
TERJEMAHAN: Orang yang sengsara hidupnya disebabkan dua hal: pertama lantaran kesalahannya sendiri, menyerupai tanaman yang senantiasa kehujanan dan kepanasan namun tidak pernah dirawat. Sedangkan yang kedua lantaran ulahnya sendiri. Ibarat tanaman yang senantiasa dipetik hasilnya hingga tidak pernah berkembang daunnya.
10. MAMPU MENGHADAPI COBAAN: SABAR
Sabar iku ingaran mustikaning laku, jumbuh karo unine bebasan: “Sabar iku kuncining swarga”, ateges marganing kamulyan. Sabar, lire momot kuwat nandhang sakehing coba lan pandadaraning ngaurip., nanging ora ateges praktis pepes kentekan pangarep-arep. Suwalike malah kebak pangarep-arep lan kuwawa nampani apa bae kang gumelar ing salumahe jagad iki.(BBB)
TERJEMAHAN: Sabar merupakan mustika kehidupan, sejalan dengan peribahasa “Sabar itu kunci sorga”, yang memiliki arti jalan menuju kemuliaan. Sabar berati bisa menghadapi semua ujian hidup, namun bukan memiliki arti praktis tertekan kehilangan harapan. Sebaliknya tabah merupakan sarat kesempatan dan bisa menghadapi apa saja yang terjadi di wajah bumi ini.
11. MASALAH: HADAPI DENGAN SENYUM
Samangsa lagi ngadhepi urip rekasa prayogane adhepana klawan esem gumuyu. Awit iku senjata kang bisa gawe enthenging sanggan lan bakal numusi muluring pikir. Nanging yen penandhangmu mau tansah kok adhepi kanti ulat kang suntrut adhakane kowe bakal kentekan pikir kang wening, wusanane dadi nekad nuruti pokal kang nerak bebener.(BBB)
TERJEMAHAN: Saat menghadapi kesusahan hidup, tataplah dengan senyum. Karena hal itu merupakan senjata yang dapat mengendorkan beban yang menenteng terhadap kejernihan otak. Tetapi jikalau kau menghadapinya dengan wajah masam, kau akan kehilangan jernihnya pikiran, akhirnya nekad dan melaksanakan langkah-langkah yang melanggar aturan
PENUTUP
Jangan mensugesti diri sendiri dengan kata “tidak mampu”. Keluh kesah berasal dari diri sendiri. Kalau kita apes lazimnya lantaran ulah kita sendiri dan kadang kala lantaran hal-hal sepele saja. Keluh kesah dan keraguan akan menutup sumber kehidupan. Hadapi dengan tekad namun bukan nekad. Tetap dilandasi dengan deduga, prayoga, watara dan reringa. Cobaan hadapi dengan tabah dan dilema dijawab dengan senyum. Untung dan sial tidak ada yang langgeng. Ki Padmasusastra dalam Layang Madubasa mengatakan:
Ora ana kabêgjan lan kacilakan langgêng, amêsthi ana watêse, karsaning Allah: sarupaning makluk isining dunya lakune nyakra manggilingan, mulane wong kabêgjan aja pêpeka, wong kacilakan aja kêmba ambudi sarana, karo pisan dadia widada.
TERJEMAHAN: Tidak ada keberuntungan dan kesialan yang abadi. Nesti ada batasnya. Sudah merupakan kehendak Allah bahwa jalannya isi dunia ini “nyakra manggilingan” (berputar, sebuah dikala di atas dan sebuah dikala di bawah). Oleh lantaran itu orang yang sedang bahagia jangan sembrana dan yang sedang sial jangan mengalah sehingga keduanya tetap selamat. (IwMM)
0 Komentar untuk "Pitutur Kumpulan 13: Keluh Kesah, Keraguan Dan Kesengsaraan"